Algemene Voorwaarden

Artikel 1 – Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;

Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;

Dag: kalenderdag;

Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;

Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;

Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;

Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;

Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;

Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.

Algemene Voorwaarden: deze Algemene Voorwaarden van de ondernemer.


Artikel 2 – Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.

Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal vóór het sluiten van de overeenkomst op afstand worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.

Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en vóór het sluiten van de overeenkomst de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal worden aangegeven waar de algemene voorwaarden elektronisch kunnen worden ingezien en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.

Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, zijn het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Indien één of meer bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld worden vervangen door een bepaling die de strekking van het origineel zoveel mogelijk benadert.

Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld 'in de geest' van deze algemene voorwaarden.

Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van deze voorwaarden dienen uitgelegd te worden 'in de geest' van deze algemene voorwaarden.

Artikel 3 – Het Aanbod

Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit uitdrukkelijk in het aanbod vermeld.

Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen.

Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, geven deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.

Alle afbeeldingen, specificaties en gegevens in het aanbod zijn indicatief en kunnen geen aanleiding geven tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.

Afbeeldingen bij producten geven een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. De ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de werkelijke kleuren van de producten.

Elk aanbod bevat zodanige informatie dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft met name:

  • de prijs, exclusief inklaringskosten en invoer-btw. Deze bijkomende kosten zijn voor rekening en risico van de klant. Voor de invoer wordt gebruikgemaakt van de bijzondere regeling voor post- en koeriersdiensten. Deze regeling geldt wanneer de goederen worden ingevoerd in het EU-land van bestemming, zoals hier het geval is. De post- of koeriersdienst int de btw (al dan niet samen met de gefactureerde inklaringskosten) bij de ontvanger van de goederen;

  • de eventuele kosten van verzending;

  • de wijze waarop de overeenkomst tot stand komt en welke handelingen daarvoor nodig zijn;

  • of het herroepingsrecht van toepassing is;

  • de wijze van betaling, levering en uitvoering van de overeenkomst;

  • de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert;

  • de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de communicatietechniek op een andere grondslag worden berekend dan het basistarief;

  • of de overeenkomst na totstandkoming wordt gearchiveerd en zo ja, op welke wijze deze voor de consument te raadplegen is;

  • de manier waarop de consument, vóór het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en desgewenst corrigeren;

  • de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;

  • de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen;

  • de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie;

  • optioneel: beschikbare maten, kleuren, gebruikte materialen.


Artikel 4 – De Overeenkomst

De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.

Indien de consument het aanbod elektronisch heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd door de ondernemer, kan de consument de overeenkomst ontbinden.

Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.

De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.

De ondernemer zal bij het product of de dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:

  • het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;

  • de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;

  • informatie over garanties en bestaande service na aankoop;

  • de gegevens zoals genoemd in artikel 4, lid 3 van deze voorwaarden, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst;

  • de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.

In geval van een duurtransactie geldt de bepaling in de vorige alinea slechts voor de eerste levering.

Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.


Artikel 5 – Herroepingsrecht

Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende een termijn van 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen vertegenwoordiger die aan de ondernemer kenbaar is gemaakt.

Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijs mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Indien de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht, is hij verplicht dit binnen 14 dagen na ontvangst van het product kenbaar te maken aan de ondernemer. Dit dient te gebeuren middels een schriftelijk bericht of per e-mail. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht, dient hij het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat het geleverde tijdig is teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.

Indien de consument na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht of het product niet aan de ondernemer heeft geretourneerd, is de koop definitief.

Artikel 6 – Kosten in geval van herroeping

Als de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, zijn de kosten voor het retourneren van de producten voor zijn eigen rekening.

Indien de consument al een bedrag heeft betaald, zal de ondernemer dit zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Dit gebeurt echter pas nadat het product is ontvangen door de ondernemer of wanneer de consument overtuigend bewijs levert dat het product volledig is teruggezonden.


Artikel 7 – Uitsluiting van het herroepingsrecht

De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor de producten en diensten zoals omschreven in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt alleen als de ondernemer dit duidelijk in het aanbod heeft vermeld, ten minste tijdig voor het sluiten van de overeenkomst.

Uitsluiting van het herroepingsrecht is alleen mogelijk voor producten:

  • die volgens specificaties van de consument zijn vervaardigd;

  • die duidelijk persoonlijk van aard zijn;

  • die vanwege hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

  • die snel kunnen bederven of verouderen;

  • waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;

  • zoals losse kranten en tijdschriften;

  • zoals audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de verzegeling door de consument is verbroken;

  • zoals hygiënische producten (zoals ondergoed en beha’s) waarvan de verzegeling is verbroken.

Uitsluiting van het herroepingsrecht is ook mogelijk voor diensten:

  • op het gebied van logies, vervoer, horecazaken of vrijetijdsbesteding die op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode moeten worden uitgevoerd;

  • waarvan de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke toestemming van de consument vóór het einde van de bedenktijd;

  • betreffende weddenschappen en loterijen.


Artikel 8 – De prijs

Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behalve bij wijzigingen in de btw-tarieven.

In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten aanbieden waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waarop hij geen invloed heeft. In dat geval kan sprake zijn van variabele prijzen. In het aanbod wordt vermeld dat het gaat om richtprijzen.

Prijsverhogingen binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.

Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als:

  • deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of

  • de consument de overeenkomst mag opzeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.

De levering vindt plaats overeenkomstig artikel 5, lid 1, van de Wet op de Omzetbelasting 1968, namelijk in het land waar het transport begint. In dit geval is dat buiten de EU. Hierdoor zal invoer-btw of inklaringskosten door de post- of koeriersdienst bij de ontvanger worden geïnd. De ondernemer brengt daarom geen btw in rekening.

Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk- en zetfouten. Voor de gevolgen van dergelijke fouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk- en zetfouten is de ondernemer niet verplicht het product tegen de foutieve prijs te leveren.


Artikel 9 – Conformiteit en Garantie

De ondernemer staat ervoor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de specificaties in het aanbod, de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid, en de wettelijke bepalingen en overheidsvoorschriften die gelden op de datum van het sluiten van de overeenkomst. Indien overeengekomen, staat de ondernemer er ook voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.

Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.

Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 14 dagen na levering schriftelijk aan de ondernemer te worden gemeld. Terugzending dient te gebeuren in de originele verpakking en in nieuwstaat.

De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De ondernemer is echter nooit aansprakelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventueel gegeven adviezen omtrent gebruik of toepassing.

De garantie vervalt indien:

  • de consument de producten zelf heeft gerepareerd of laten repareren door derden;

  • de producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of onzorgvuldig zijn behandeld, of in strijd met de aanwijzingen van de ondernemer of op de verpakking zijn gebruikt;

  • het gebrek (gedeeltelijk) het gevolg is van overheidsvoorschriften omtrent de aard of kwaliteit van de gebruikte materialen.

Artikel 10 – Levering en uitvoering

De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en uitvoeren van bestellingen van producten.

Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij de consument heeft ingestemd met een langere leveringstermijn.

Indien de levering vertraging ondervindt of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst kosteloos te ontbinden en heeft recht op eventuele schadevergoeding.

In geval van ontbinding overeenkomstig het vorige lid zal de ondernemer het door de consument betaalde bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen.

Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de levering zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen blijft het herroepingsrecht van kracht. De kosten van een eventuele retourzending komen in dat geval voor rekening van de ondernemer.

Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en bij de ondernemer bekende vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.


Artikel 11 – Duurovereenkomsten: duur, opzegging en verlenging

Opzegging
De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (waaronder elektriciteit) of diensten te allen tijde opzeggen met inachtneming van de daarvoor overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van maximaal één maand.

De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van de daarvoor overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van maximaal één maand.

De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:

  • te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een specifiek tijdstip of in een specifieke periode;

  • opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;

  • altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als die de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.

Verlenging
Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.

In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, mits de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand.

Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde tijd worden verlengd als de consument te allen tijde kan opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand (maximaal drie maanden als het gaat om een overeenkomst die minder dan eenmaal per maand dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften levert).

Een overeenkomst met een looptijd van minder dan één jaar voor de regelmatige bezorging van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.

Duur
Als een overeenkomst een looptijd van meer dan één jaar heeft, mag de consument na één jaar de overeenkomst te allen tijde opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand, tenzij redelijkheid en billijkheid zich verzetten tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur.


Artikel 12 – Betaling

Tenzij anders overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen binnen 7 werkdagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1 te worden voldaan. Bij een overeenkomst tot het verlenen van een dienst vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.

De consument is verplicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.

Bij wanbetaling van de consument heeft de ondernemer, behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.


Artikel 13 – Klachtenregeling

Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 7 dagen nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.

Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen 14 dagen geantwoord met een ontvangstbevestiging en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.

Als de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost, ontstaat een geschil dat vatbaar is voor geschillenbeslechting.

Een klacht schort de verplichtingen van de ondernemer niet op, tenzij de ondernemer schriftelijk anders aangeeft.

Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal deze naar haar keuze de geleverde producten kosteloos vervangen of herstellen.


Artikel 14 – Geschillen

Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend het recht van het Verenigd Koninkrijk van toepassing, ook indien de consument in het buitenland woont.